Marzena Okła – Drewnowicz spotkała się z mieszkańcami Chmielowa, by dyskutować o obwodnicy

Fot. Marzena Okła - Drewnowicz/Facebook

– Jestem pod ogromnym wrażeniem ich przygotowania, wiedzy i determinacji, ale też rozumiem z czego ta determinacja wynika i spróbuję pomóc – zapowiada posłanka Koalicji Obywatelskiej Marzena Okła-Drewnowicz po wtorkowym spotkaniu z mieszkańcami Chmielowa. Miejscowość ma na pół przeciąć projektowana obwodnica Ostrowca, a blisko 40 domów ma zostać wyburzonych.

– Przede wszystkim ważne jest to, żeby rządzący spotkali się z mieszkańcami Chmielowa i wsłuchali się w to, co mają do powiedzenia, bo ludzie chcą drogi, chcą obwodnicy. My, jako mieszkańcy regionu jesteśmy tym żywo zainteresowani. Nie może dziać się jednak tak, że takie decyzje podejmuje się bez konsultacji, nie wiedząc ile to będzie kosztować i czy w ogóle powstanie. Dziś wiadomo tylko, że ludzie są przygotowywani do wysiedlenia, a obwodnica nie została nawet wpisana do Programu Budowy Dróg Krajowych – mówi Marzena Okła-Drewnowicz.

Posłanka PO z województwa świętokrzyskiego została zaproszona na spotkanie przez mieszkańców Chmielowa, po tym jak nie otrzymali oni pomocy od parlamentarzystów partii rządzącej. Z szefową PiS w regionie Agatą Wojtyszek, posłem Andrzejem Kryjem i senatorem Jarosławem Rusieckim rozmawiali na początku marca.

– Walec jedzie, a oni umywają ręce – mówił po spotkaniu Tomasz Wilczak.

– Nikt z rządzących nie chce z nimi rozmawiać, a naprawdę jest o czym – mówi posłanka PO i wskazuje, że warto rozważyć proponowane przez mieszkańców Chmielowa alternatywne rozwiązania, czyli modernizację istniejącej drogi krajowej numer 9 z nowym śladem od Boksycki do Rudnika i skrzyżowania z drogą numer 42 oraz budową bezkolizyjnego skrzyżowania z ulicą Żeromskiego w Ostrowcu. Zapowiada interwencję u ministra infrastruktury, którego zamierza zapytać, czy przed ogłoszeniem decyzji o budowie przeprowadzona została analiza ekonomiczno-techniczna dla inwestycji, bo droga była projektowana ponad dekadę temu.

– Podejmowanie dziś decyzji o przygotowaniu projektu bez spojrzenia co się zmieniło na przestrzeni tych lat w przestrzeni środowiskowej oraz zagospodarowaniu terenu jest jednym, wielkim nieporozumieniem. Z ludźmi trzeba rozmawiać. Posłowie PiSu przeszarżowali. Sądzili, że jak szumnie ogłoszą budowę, to zbiorą tylko polityczny kapitał – ocenia Marzena Okła-Drewnowicz.

Poza skierowaniem interpelacji do resortu infrastruktury zapowiada skonsultowanie propozycji mieszkańców ze specjalistami, żeby przedstawić je ministrowi.
– Dziś musimy zasiąść do rozmów, negocjacji, żeby nie być w tym pacie, w którym jesteśmy, bo mamy drogę budowaną wbrew ludziom, wbrew kalkulacji ekonomicznej i bez uwzględnienia nowych okoliczności środowiskowych  – mówi.

Interpelację w tej samej sprawie skierowała niedawno do ministra infrastruktury grupa posłów Polski 2050 Szymona Hołowni,  w tym posłanka z naszego okręgu Joanna Mucha.

/mag/

Ważne wydarzenia