Resort edukacji i nauki podał terminy próbnych egzaminów ósmoklasisty i maturalnych. Ósmoklasiści zdawać go będą w dniach od 17 do 19 marca.
– To będzie próba generalna przed końcowym sprawdzianem, który w tym roku wyjątkowo odbędzie się w maju – mówi Edyta Stec, dyrektor Szkoły Podstawowej im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Częstocicach.
– Jest to egzamin, który przede wszystkim ma na celu zdiagnozować i pokazać to, czego uczniowie jeszcze nie umieją, to nad czym jeszcze muszą popracować, a więc jest to taka informacja zwrotna dla ucznia, rodzica i nauczyciela. Uważam, że organizacja takich próbnych egzaminów jest czymś koniecznym ,czymś bardzo ważnym. Co prawda ten egzamin ma charakter dobrowolny, ale w naszej placówce będę zachęcała wszystkich uczniów do tego, aby uczestniczyli w tym egzaminie – dodaje Edyta Stec.
Z kolei maturzyści zasiądą w szkolnych ławkach dwa tygodnie wcześniej. Próbne egzaminy dojrzałości organizowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną rozpoczną się 3 marca testem z języka polskiego, potem matematyka i język angielski. Próbna matura potrwa do 16tego marca. O tym, że warto egzamin dojrzałości przeprowadzić przekonani są dyrektorzy ostrowieckich szkół średnich. Mają jednak sporo wątpliwości dotyczących jego organizacji. – Mając na uwadze dobro uczniów jak najbardziej jesteśmy otwarci i chcielibyśmy przeprowadzić takie egzaminy próbne. Mamy jednak dużo obaw. Wyzwaniem na pewno będzie przygotowanie arkuszy egzaminacyjnych, bo te nie zostaną przekazane tak jak dotychczas przez CKE, tylko będą musiały być przygotowane przez szkołę. Zostaną udostępnione dyrektorom z pewnym wyprzedzeniem czasowym, no ale to jest kwestia powielenia, jeśli mówimy o jednym przedmiocie w przypadku naszej szkoły 80 arkuszy, gdzie powiedzmy liczba stron jednego to nie jest 2 czy 5 tylko np. 20, 26. Boimy się po prostu czy podołamy sprzętowo, już nie mówiąc o kwestii zakupu papieru i tonerów, ale po prostu czy nasz sprzęt podoła takiej ilości kopii – wyjaśnia Agnieszka Kutera, dyrektor Zespołu Szkół nr 1, czyli dawnego 'Ekonomika’.
W podobnym tonie wypowiada się dyrektor I Liceum Ogólnokształcącego im. Stanisława Staszica, gdzie do tegorocznej matury przygotowuje się około 100 osób. – Jest to jednak warte podjęcia tego trudu, żeby dać uczniom szansę i możliwość zdawania matury w reżimie czasowym identycznym jak z maturą prawdziwą, przy możliwości pracy na arkuszach, które są maksymalnie zbliżone do tych arkuszy egzaminacyjnych matury prawdziwej. Byłby to taki doskonały trening dla maturzystów. Jesteśmy już po jednej próbnej maturze, ale była to próbna matura, dla chętnych uczniów udostępniona w internecie, a więc zupełnie inne warunki zdawania. Zaś tutaj jest ta szansa i chcielibyśmy zmierzyć się z możliwością zorganizowania matury w szkole z zachowaniem reżimu sanitarnego w salach rozrzuconych po poszczególnych kondygnacjach budynku szkoły z zachowaniem dystansu i środków bezpieczeństwa – podkreśla dyrektor Kaszuba.
Dodam, że w tym roku zakres wiedzy wymaganej na maturze będzie mniejszy. Materiał został okrojony o ok. 20-30 procent w związku z prowadzeniem niemal przez cały rok szkolny nauki zdalnej. W tym roku nie ma też obowiązku zapisywania się na jeden z egzaminów dodatkowych na poziomie rozszerzonym.
/paw/