Epidemia koronawirusa spowodowała, że Polacy chętniej załatwiają sprawy urzędowe przez internet, ale aby mieć taką możliwość trzeba posiadać profil zaufany. Można go założyć na specjalnej stronie internetowej, jednak swoją tożsamość należy jeszcze potwierdzić w urzędzie.
W Ostrowcu potwierdzić go można w trzech miejscach: Urzędzie Skarbowym, Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych oraz… w Urzędzie Gminy Bodzechów, który mieści się przy ulicy Reja. Nie można tego zrobić w ostrowieckim magistracie.
Anna Niedbała, sekretarz Urzędu Miasta w Ostrowcu mówi, że nie rozważali wprowadzenia możliwości potwierdzania profilu zaufanego w magistracie, ponieważ nie widzieli takiej potrzeby.
– Ponieważ w Ostrowcu Świętokrzyskim mamy Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Urząd Skarbowy, nikt nie zgłaszał nam potrzeby uruchamiania takiego punktu w naszym urzędzie – wyjaśnia.
Jak podkreśla, urzędy gmin zwracają się do Ministerstwa Cyfryzacji o możliwość zakładania profili w swoich placówkach w momencie, gdy na terenie gminy nie funkcjonuje inna placówka, w której można to zrobić.
Małgorzata Sobieraj, sekretarz gminy Bodzechów mówi, że gmina taką możliwość udostępniła swoim mieszkańcom pod koniec kwietnia. Od tego czasu w urzędzie profil zaufany potwierdziło ponad 60 osób.
– Wójt gminy wyszedł do mieszkańców z taką inicjatywą, żeby ułatwić mieszkańcom dostęp do spraw związanych między innymi z dowodami osobistymi czy z wydziałem komunikacji, żeby mieszkańcy mogli mieć możliwość załatwiać swoje sprawy bez wychodzenia z domu – tłumaczy.
Dodaje, że wkrótce możliwość założenia profilu przy wsparciu pracownika pojawi się także w ośrodkach zdrowia na terenie gminy.
Należy jednak podkreślić, że każdy mieszkaniec Polski może potwierdzić swój profil w dowolnej placówce znajdującej na liście Ministerstwa Cyfryzacji w Polsce, więc naturalnym jest, że niektórzy mieszkańcy Ostrowca robią to w Urzędzie Gminy Bodzechów. Robert Burda z tego urzędu tłumaczy, że samo założenie profilu nie jest skomplikowane.
– Profil zaufany najlepiej założyć poprzez stronę pz.gov.pl, tam dostępna jest instrukcja krok po kroku co należy zrobić. Można też skorzystać z usługi swojego banku, czyli zalogować się do bankowości elektronicznej i tam założyć profil. Wtedy nie trzeba będzie go potwierdzać w urzędzie – mówi.
Za pomocą profilu zaufanego skutecznie można potwierdzić swoją tożsamość w internecie oraz podpisać wniosek, jeśli jest to niezbędne do załatwienia sprawy. Dzięki niemu można korzystać z setek usług online na wielu portalach urzędowych nie odwiedzając instytucji.
/bart/