Bitwę na argumenty stoczyli w poniedziałek, dziewiątego czerwca uczestnicy debaty oksfordzkiej, którą w hali Liceum Ogólnokształcącego numer II im. Joachima Chreptowicza dla uczniów ostrowieckich szkół ponadpodstawowych zorganizowała Młodzieżowa Rada Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego.
Tematem był rozwój humanistyki w czasie, w którym wzrasta znaczenie sztucznej inteligencji.
– Teza debaty brzmiała następująco: ,,Rozwój humanistyki jest dziś bardziej potrzebny niż kiedykolwiek wcześniej”. Skupiliśmy się podczas wymyślania tezy na fakcie, iż w dobie ciągłego rozwoju cyfrowego możemy zatracać tego naszego „wewnętrznego humanistę” – mówił Armando Malesza, przewodniczący Młodzieżowej Rady Miasta Ostrowca.
Debata oksfordzka to szczególny typ dyskusji dwóch czteroosobowych drużyn – propozycji i opozycji. Celem pierwszej z nich była skuteczna obrona tezy, a drugiej obalenie argumentów rywali. Zadaniem obu ekip było natomiast przekonanie do swego zdania publiczności oraz marszałka, który jest gospodarzem debaty i czuwa nad jej porządkiem.
– Nasza grupa zrzesza osoby o bardzo podobnych poglądach. Na naszą korzyść wpływa to, że wśród publiczności znaczna większość to humaniści – mówił Bartosz Taskowiak z propozycji. Między innymi jego argumenty podważał Krzysztof Grabowski z drużyny przeciwnej.
– Będziemy się opierać na tym, że kiedyś humanizm i jego rozwój był dla społeczeństw dużo ważniejszy niż teraz – mówił Krzysztof Grabowski.
Debatę oksfordzką poprzedziły warsztaty, na których uczniowie poznawali tajniki skutecznej dyskusji. Organizacja debaty wraz z warsztatami była możliwa dzięki środkom z Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach rządowego programu Fundusz Młodzieżowy na lata 2022-2033.
/mor/