„Przemoc to Niemoc” w pracach plastycznych dzieci i młodzieży. Przemoc rówieśnicza stała się powszechna

Fot. Anna Śledzińska

Akcja „Przemoc to Niemoc” realizowana przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Ostrowcu Świętokrzyskim od kilku tygodniu, tym razem przybrała formę konkursu dla dzieci i młodzieży.

Zrealizowano go w dwóch formach – prac plastycznych, których wpłynęło 290 oraz multimedialnych, których było 17. Wszystkie pod znakiem pomarańczowej wstążki. –  Pomarańczowy sygnał ostrzegawczy, ponieważ mówmy głośnie „NIE” przemocy w każdej formie i pod każdym względem, czy to jest przemoc domowa, rówieśnicza, wobec zwierząt, osób starszych czy niepełnosprawnych – mówi Joanna Pikus, dyrektorka PCPR.

Ekspresja plastyczna to jedna z bardziej skutecznych metod dotarcia do świadomości szczególnie najmłodszych. Dzieci w swoich pracach pokazują – niestety – że często mają styczność z przemocą w różnej formie. – Przemoc rówieśnicza pojawia się w 85 procentach prac. Dlatego nasze działania, które będą realizowane jeszcze do końca roku, na przykład warsztaty w szkołach ponadpodstawowych, mają charakter cykliczny. Widzimy, że jest ogromna potrzebna, by uświadamiać młodych ludzi jakie są konsekwencje nie tylko prawne, ale emocjonalne przemocy, jak ona wpływa na całe rodziny – wyjaśnia Joanna Pikus.

W rozstrzygniętym we wtorek konkursie nikt nie został pominięty, a każdy z 342 uczestników otrzymał upominek. Nagrodzono prace o najsilniejszym przekazie. Takie jak scenkę przygotowaną przez 6 – letnie dziewczynki z przedszkola numer 19. Scenariusz opowiadający o wykluczeniu i wyśmiewaniu przez rówieśników, opracowały Katarzyna Pawlik i Monika Słowińska.

– Temat „Przemoc to niemoc” dla przedszkolaków może być zbyt trudny, mogą nawet nie wiedzieć, że to czego doświadczają, to przemoc. Chciałyśmy przybliżyć im ten temat w sposób bardziej przystępny. Oczywiście takie sytuacje się zdarzają, reagujemy na nie, staramy się negatywne wzorce usuwać i wypierać. Wiadomo jednak, jak to jest między dziećmi, różne są środowiska, różne charaktery i temperamenty – mówi Katarzyna Pawlik zwracając uwagę na to, jak w takich sytuacjach pracować z dziećmi. – Rozmowa o emocjach, o tym jak ja się czuję, jak się czuje mój kolega czy koleżanka, przedyskutowanie tego tematu i wyciągnięcie wniosków to podstawa. Podejmujemy takie zabawy jak pantomima czy scenki, które pomagają dzieciom lepiej zrozumieć sytuację.

Jedną z prac multimedialnych, konkretnie złożony z kilku scenek film, przygotowały wspólnie mieszkanki Bursy Szkolnej. – Bazowałyśmy na własnych doświadczeniach, ale i tym czego doświadczyli nasi koledzy. Chodzi przede wszystkim o internetowy hejt, ale i przemoc werbalną. Nagrałyśmy w bursie kilka scenek. To było ciekawe i pouczające – opowiadają Kamila Buzowska, Izabela Szymańska i Gabriela Jaroszak.

Listopad jest w całej Polsce miesiącem przeciwko przemocy zarówno wobec dzieci, kobiet, jak i osób słabszych oraz przeciwko dyskryminacji ze względu na płeć.

/sla/

Ważne wydarzenia