Modernizacja DK nr 9 zamiast budowy obwodnicy Ostrowca? Są za tym nie tylko mieszkańcy Chmielowa

Mieszkańcy Chmielowa, którzy nie zgadzają się, żeby projektowana obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego przechodziła przez ich miejscowość wskazują lepsze – ich zdaniem – rozwiązanie i mają wsparcie członków Zespołów ds. Ładu Przestrzennego i Bezpieczeństwa i Inżynierii Ruchu Drogowego przy Punkcie Informacyjnym Świętokrzyskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Ostrowcu Świętokrzyskim.

Członkowie tych zespołów przygotowali ocenę proponowanego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przebiegu tzw. dużej obwodnicy. Inwestycję w takim śladzie uważają za niekoniecznie właściwą. – Propozycja budowy tej obwodnicy pojawiła się kilkanaście lat temu, kiedy układ komunikacyjny regionu był zupełnie inny i inne były potrzeby. Doga nr 9 na trasie Warszawa, przez Radom, Ostrowiec do Rzeszowa traci na znaczeniu. Pojawiły się drogi szybkiego ruchu i nie widzimy powodów, żeby gigantyczne pieniądze wydawać na tę obwodnicę, ponieważ ona i tak nie spowolni za bardzo ruchu tranzytowego – mówi Tadeusz Durak, emerytowany inżynier budownictwa, zaznaczając, że to analizy członków zespołów, a nie opinia Świętokrzyskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa.

Dodaje, że duża obwodnica miasta nie tylko jest droga i wiąże się z koniecznością wysiedlenia blisko 40 rodzin w Chmielowie, a także dewastuje środowisko, ale nie rozwiąże problemów przedsiębiorców, którzy zostaną oddaleni od ruchu tranzytowego. W ocenie jego zespołu najlepszym rozwiązaniem byłaby modernizacja drogi krajowej nr 9 od Boksycki nowym śladem wzdłuż torów z pominięciem centrum Kunowa i osady fabrycznej w Nietulisku Dużym do Rudnika i skrzyżowania z drogą nr 42. Zmodernizowany – zgodnie z koncepcją – musiałby zostać także odcinek miejski. -Ta modernizacja polegałaby między innymi na budowie bezkolizyjnego skrzyżowania z ulicą Żeromskiego w Ostrowcu Świętokrzyskim, gdzie jest zawsze problem. Tam proponujemy budowę wiaduktu nad ulicą Zagłoby i torowiskiem. Na ulicy Samsonowicza sugerujemy budowę ronda. W ten sposób, zwłaszcza po oddaniu węzła Brezelia i budowie łącznika z ulicą Opatowską, udrożnimy tę trasę – wyjaśnia Tadeusz Durak.

Modernizacja krajowej 9-tki miałaby być korzystniejsza niż budowa obwodnicy, bo droga przebiega w pobliżu terenów przemysłowych Ostrowca i Kunowa. – Stworzyliśmy taką listę poparcia dla naszej propozycji i mamy już podpisy 14 przedsiębiorców, zwłaszcza z ulicy Kilińskiego, którzy chcieliby modernizacji 'dziewiątki” w naszej wersji – mówi Mirosław Borowski, przewodniczący jednego Zespołu Bezpieczeństwa i Inżynierii Ruchu Drogowego.

Interpelację z opiniami inżynierów i mieszkańców Chmielowa skierowała do ministra infrastruktury grupa posłów Polski 2050 Szymona Hołowni,w tym posłanka z naszego okręgu Joanna Mucha. Pytają w niej między innymi o to, czy została przygotowana aktualna analiza techniczno-ekonomiczna budowy tzw. dużej obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego.

Mieszkańcy Chmielowa o takiej opinii inżynierów chcą powiadomić także innych parlamentarzystów. We wtorek w remizie w Chmielowie o 16.00 spotkają się z posłanką PO Marzeną Okłą-Drewnowicz.

/mag/

Ważne wydarzenia