Jak senator PiS Jarosław Rusiecki mija się z prawdą

Dość kłamstw – wzywała wczoraj posłanka Marzena Okła – Drewnowicz z Platformy Obywatelskiej po tym, jak senator PiS Jarosław Rusiecki na konferencji prasowej oznajmił, że dzięki rządowi PiS w Programie budowy stu obwodnic znalazła się budowa 'małej obwodnicy’ Ostrowca i obwodnicy Opatowa. – Przypomnę, że te obwodnice w pierwotnym kształcie za rządów PO i PSL ani nie były na tej liście ani nie znalazły źródła finansowania – mówił.

Marzena Okła -Drewnowicz zarzuciła mu kłamstwo i na dowód na wczorajszej konferencji prasowej w Ostrowcu pokazała przyjęty w 2015 roku przez rząd PO-PSL, tj. Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023. W programie tym na 28 miejscu listy podstawowej do realizacji i z gwarancj ą finansowania z funduszy unijnych jest budowa 'małej obwodnicy’ Ostrowca, czyli V odcinka ulicy Zagłoby. Dokument ten bez problemów można znaleźć na stronie internetowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Senator Rusiecki, dziś proszony przez nas o odniesienie do zarzutów kłamstwa już nie mówi, że inwestycja nie była wpisana przez PO-PSL do programu budowy dróg. – Tam rzeczywiście była obwodnica Ostrowca, ale nie miała źródeł finansowania, więc wpisywanie różnych pobożnych życzeń ma się nijak do realizacji. Chcę przypomnieć, że w 2016 roku, wtedy, gdy już Prawo i Sprawiedliwość rządziło, zweryfikowało tę listę, i znalazło źródła finansowania związane z uszczelnieniem VAT-u. Przypomnę również, że wtedy też obwodnica Opatowa została wpisana na tę listę, na skutek działań Prawa i Sprawiedliwości. Tak wyglądają fakty – słyszymy. Gdy zwracamy senatorowi PiS uwagę na to, że obwodnica Opatowa była ujęta do realizacji w poprzednim programie, cztery razy powtarza, że „nie była”.

I tu znów senator Prawa i Sprawiedliwości posługuje się kłamstwem. Sprawdziliśmy. Budowa obwodnicy Opatowa w przyjętym w 2015 roku przez rząd PO-PSL Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023 była zapisana na 19. pozycji, a więc nawet wyżej niż 'mała obwodnica’ Ostrowca.

Senator PiS broni się twierdząc, że program poprzedników był 'pobożnym życzeniem’ i utrzymuje, że nie było na jego realizację pieniędzy. Ale sam ma problem ze wskazaniem konkretnych źródeł finansowania budowy 100 obwodnic z ich programu. – Są zabezpieczone środki na poziomie ponad 21 miliardów złotów na przestrzeni 10 lat – mówi na początku. Później – dopytywany – twierdzi, że finansowanie na każdy rok jest osobno w budżecie państwa, bo budżety są jednoroczne. A jeszcze później stwierdza, że 'pieniądze z pewnością się znajdą”. Jaki na to ma argument? Słyszymy, że jego rząd jest sprawny. – Z pewnością tak, jak znalazły się środki budżetowe na nasze inne działania inwestycyjne, i tu znajdą się, ponieważ nie dopuścimy do takiej sytuacji, jak Platforma Obywatelska i PSL, które pozwoliły na wyprowadzenie z Polski ponad 260 miliardów złotych – zarzuca.

Senator Rusiecki jeszcze raz dopytywany, czy te pieniądze w końcu są, czy dopiero się znajdą, mówi: – Są w Programie Budowy Stu Obwodnic, które przedłożył premier Mateusz Morawiecki i minister infrastruktury.

Na uwagę, że to przecież nie jest budżet odpowiada: – Program jest elementarną częścią każdej konstrukcji budowanego budżetu.

Jarosław Rusiecki nie potrafił wyjaśnić, dlaczego jeden program rządowy jest 'elementarną częścią każdej konstrukcji budżetu’ – w tym przypadku przyjęty przez rząd PiS, a inny – przyjęty przez rząd PO – PSL i o takiej samej randze już nie. W odpowiedzi zarzuca nam stronniczość. – Tak, jak był program 500 plus, państwo mówiliście w swojej redakcji, bardzo często zapraszając gości, że tego się nie da zrealizować, a ten program jest realizowany, rozszerzony – twierdzi, a gdy mówimy, że nie mogliśmy prowadzić rozmów o tym, że tego programu nie da się zrealizować, bo jesteśmy młodszą rozgłośnią niż sam program 500 plus, upiera się: – Nie jesteście.

Dla przypomnienia. Radio Ostrowiec rozpoczęło nadawanie w czerwcu 2017 roku. Program 500 plus zaczął działać ponad rok wcześniej, a dyskusje na ten temat odbywały się długo przed jego wejściem w życie.

/mag/

Załącznik do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2025 dostępny pod linkiem

https://www.gov.pl/web/infrastruktura/program-budowy-drog-krajowych-na-lata-2014-2023-z-perspektywa-do-2025-r

Niżej publikujemy jedną stronę tego załącznika.

zp_RM_111_156_15_156_zalaczniki-1-strony-4

 

Ważne wydarzenia