Zespół Szkół Publicznych w Szewnie podsumował w środę, 3 grudnia projekt 'Biało – Czerwone Kolory Wolności’, realizowany w ramach ministerialnego programu 'Moc Relacji w Edukacji – łączymy, aby zmieniać’. W ramach inicjatywy przez tydzień uczniowie uczyli się patriotyzmu na wszystkich zajęciach szkolnych.
Uczniowie pracowali na lekcjach, począwszy od języka polskiego i historii, przez matematykę, biologię, język angielski, aż po wychowanie fizyczne. – Na matematyce robiliśmy zadania ze zdjęciami polskich zabytków, gdzie wykonywaliśmy różne obliczenia nawiązujące do tych budowli. Na języku polskim pisaliśmy listy – opowiada Liliana Gajewska. – Na historii, na przykład, robiliśmy słoiki które stały się kapsułami czasu – mówi Andżelika Jaworska. – Dowiedzieliśmy się zdecydowanie więcej niż na zwykłych lekcjach. Ta nauka była bardziej poprzez zabawę i pracę wspólną. Na przykład tworzyliśmy różne gry w które później graliśmy – dodaje Ola Przytuła.
Zespół Szkól Publicznych w Szewnie jest jedyną placówką w powiecie, która została zaproszona przez Ministerstwo Edukacji Narodowej do tego programu. Jego głównym celem była współpraca między uczniami. – Najważniejsze w tym wszystkim jest to, że podczas tego projektu dzieci uczą się, zdobywają samodzielnie wiedzę a jednocześnie współpracują, a więc nabywają kompetencje potrzebne w XXI wieku – podkreśla dyrektorka Małgorzata Turczyńska.
Szkoła w Szewnie jest również pierwszą z 12 placówek, którą odwiedziła świętokrzyska wicekurator oświaty Grażyna Dekiel, by sprawdzić efekty programu. To, jakie wnioski wynikające z projektu szkoła zasugeruje ministerstwu, będzie podstawą do wdrożenia i funkcjonowania przyszłorocznej reformy oświaty pod nazwą 'Reforma26. Kompas Jutra’. – Od przyszłego roku szkolnego, kiedy wejdzie reforma, taki sposób pracy i działania w szkołach będzie rzeczą naturalną. Właśnie o to chodziło w projekcie, żeby przećwiczyć, sprawdzić i zacząć przyzwyczajać zarówno nauczycieli, jak i dzieci do tego, że można pracować międzyklasowo i międzypoziomowo – wyjaśnia Grażyna Dekiel. Wnioski z Szewny, a także innych wybranych do programu placówek zostaną zebrane w formie repozytorium. Polskie szkoły będą mogły korzystać z niego jako 'instruktarzu’ do realizacji podobnych inicjatyw.
/osa/





















