Przedsiębiorcy z Ostrowca chcą obwodnicy z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach

Obraz z Pixabay

Największe zakłady przemysłowe w Ostrowcu apelują do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka o zmianę standardu projektowanej dużej obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego.

Obwodnica miałaby powstać jako jednojezdniowa z dodatkowym, trzecim pasem na niektórych odcinkach. Przedsiębiorcy podnoszą, że to inwestycja na długie lata i zasadne jest wybudowanie jej w standardzie 'dwa plus dwa’. Wśród nich jest Huta Celsa Ostrowiec.  – Mamy zdolności produkcyjne na poziomie 1,5 miliona ton, co oznacza konieczność transportu produktów gotowych i surowca w ilości znacznie przekraczającej 3 miliony ton. Korzystamy zwłaszcza z transportu kołowego. Każda ciężarówka może zabrać 30 ton ładunku, więc mówimy o 100 tysiącach ciężarówek rocznie , które dojeżdżają do zakładu. To ogromna skala, a do tego dochodzi przecież ruch generowany przez inne przedsiębiorstwa, zakłady, ruch osobowy i połączenie Ostrowca Świętokrzyskiego z siecią dróg krajowych jakąś sensowną, szeroką drogą będzie miała wpływ na bezpieczeństwo, tempo podróży, koszty transportu i rozwój regionu -mówi Szymon Czechowski, dyrektor korporacyjny Huta Celsa Ostrowiec.

Pismo do szefa resortu infrastruktury w tej sprawie napisało już 25 firm z Ostrowca, głównie dużych zakładów, które eksportują swoje wyroby poza granice regionu i kraju, i których rozwój zależy od logistyki – także tej związanej z transportem. – Nie będzie rozwoju naszej firmy i przemysłu w mieście bez odpowiedniej komunikacji. To szczególnie ważne teraz, gdy firmy szukają nowych rynków i eksportują swoje produkty poza granice województwa i kraju. Dla nas partnerem jest przede wszystkim Europa Zachodnia i tam szukamy naszych rynków zbytu. Jeżeli nie dotrzemy do nich, bo nie będzie dobrych dróg, to nie będziemy się rozwijać. Bez dróg, bez komunikacji zostaniemy skansenem, będziemy mogli być krajem tylko rolniczym, a nie  przemysłowym – wyjaśnia Aleksander Panek, prezes spółki Climatic, która zajmuje się budownictwem modułowym.
Takie moduły firma produkuje w Ostrowcu i transportuje na plac budowy klienta. Prezes Panek podkreśla, że oczekują rozwiązań docelowych, które nie będą protezami, dlatego wnioskują o budowę obwodnicy w standardzie odpowiadającym potrzebom samochodów dużogabarytowych.

Wśród podmiotów, które apelują o budowę obwodnicy w wyższym standardzie jest też Staropolska Izba Przemysłowo-Handlowa, Walcownie Ostrowieckie WOST, które planują budowę nowej i nowoczesnej walcowni. Dyrektor Beniamin Szczepaniec podnosi w swoim piśmie, że nowoczesna droga wpinająca miasto do europejskiej sieci transportowej ma kluczowe znaczenie dla ich planów inwestycyjnych.

Odpowiedzi ze strony ministra infrastruktury jeszcze nie ma, ale Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad umowę z wykonawcą dokumentacji obwodnicy Ostrowca podpisała z firmą Mosty Katowice w lutym. Firma do lutego przyszłego roku ma wykonać całą dokumentację i uzyskać do tego czasu wszelkie pozwolenia.

/mag/

Ważne wydarzenia