Mieszkańcy wskazali powody do dumy w regionie

fot. wikipedia.org

Wpisany na listę UNESCO Rezerwat Krzemionki, porcelana z Ćmielowa, JuraPark Bałtów, ale również tradycje pszczelarskie, czy wąwozy lessowe największymi powodami do dumy w regionie. Tak wskazali mieszkańcy w internetowym badaniu na temat lokalnej marki, jakie przeprowadziła Lokalna Grupa Działania Krzemienny Krąg.

– To badanie było dla nas ważne, bo chcieliśmy zobaczyć, jak my, jako mieszkańcy terenów Krzemiennego Kręgu postrzegamy sami siebie. Nie chodzi oczywiście o postrzeganie nas, jako ludzi, ale tego, co dzieje się wokół nas, co nas otacza, czyli historii, obyczajów, kultury, tradycji, różnych usług – wyjaśnia Jarosław Kuba, prezes Krzemiennego Kręgu, które chce promować lokalne produkty oraz usługi i certyfikować je. Wyniki ankiety zostaną skonfrontowane z tym, co jest wypracowywane podczas warsztatów wpisujących się w dwuletni projekt poświęcony budowie lokalnej marki.
– Ankietę wypełniło 267 osób, mieszkańców Krzemiennego Kręgu, głównie Ostrowca Świętokrzyskiego. To próba, która pozwala mówić o wiarygodnych wynikach – podkreśla prezes Kuba. Mówi też, że z badań i przeprowadzonych dotąd spotkań i warsztatów wybija się jeden wspólny dla Krzemiennego Kręgu wyróżnik, związany z krzemieniem. – Na piedestale stoi krzemień i to, co się z nim wiąże, choćby to, że on jest pasiasty. Ten wątek ma dotychczas najwyższy poziom budowania myślenia o nazwie, funkcjonalności tej marki. On nosi w sobie jakąś magię, jakiś magnes. I wydaje się, że to jest ten kierunek, który ma obecnie największe szanse zaistnienia w formie marki – wyjaśnia, zauważając, że za sprawą zabawy słownej krzemień pasiasty odnieść można i do miejsca – Krzemionek – i do tradycyjnych pasiaków świętokrzyskich, pszczoły, która też jest pasiasta, czy nawet określenia, które lokalizuje miejsce w jakimś pasie, czyli położeniu geograficznym.

Wśród lokalnych wydarzeń, które mają potencjał marki lokalnej wskazane w badaniu ankietowym zostały Świętokrzyskie Święto Pszczoły, Dni Ostrowca i festiwal Wielki Ogień, a mogłyby go mieć pokazy kulinarne z degustacją i sprzedażą produktów.

Respondenci byli pytani także o na przykład najlepszych ambasadorów regionu, czyli osoby, które najlepiej mogłyby go promować. Najwięcej głosów otrzymali aktor Mirosław Baka (43 proc.) i muzyk i kompozytor Włodek Pawlik (26 proc.).

Z ankiety wynika, że część mieszkańców nic nie wie o tradycjach muzycznych w Siennie, Szlaku żółwia i dinozaura i zamku Szydłowieckich w Ćmielowie.

/mag/

Ważne wydarzenia