W dobie epidemii koronawirusa, większość spraw urzędowych możemy załatwić przez internet, bez wychodzenia z domu. Jednak niezbędne do tego jest posiadanie profilu zaufanego.
– Jest to bezpłatna metoda potwierdzania swojej tożsamości w systemach elektronicznej administracji – wyjaśnia Mirosław Sejdziński, naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowcu i dodaje, że teraz możemy założyć go tymczasowo, na 3 miesiące, bez wizyty w tzw. punkcie potwierdzającym. – W tej chwili nie musimy przychodzić do urzędu potwierdzać profilu zaufanego. Mając odpowiednie aplikacje na komputerze, czy na telefonie, możemy taki profil na stronie www.gov.pl utworzyć i przez 3 miesiące będzie on dla nas ważny. Dokumenty urzędowe przesyłamy wtedy elektronicznie i potwierdzamy takim profilem zaufanym – mówi naczelnik Sejdziński.
Ułatwieniem jest to, że tymczasowy profil zaufany mogą założyć osoby, które nie posiadają konta w odpowiednim banku. Nie jest wymagana także wizyta w punkcie potwierdzającym, bo spotkanie z urzędnikiem zostało przeniesione do internetu w formie wideokonferencji. W czasie rozmowy on-line urzędnik będzie miał okazję porównać wizerunek rozmówcy z tym widniejącym w jego dokumencie tożsamości.
Przypomnijmy, że tradycyjny profil zaufany ważny jest przez 3 lata. Mogą go założyć klienci 10 banków, którzy potwierdzają swój wniosek on-line w systemie bankowości internetowej. Druga możliwość założenia profilu zaufanego to wypełnienie wniosku na stronie www.pz.gov.pl, a następnie wizyta w punkcie potwierdzającym czyli np. w urzędzie skarbowym, oddziale ZUS czy NFZ.
Warto dodać, że od początku tego roku profil zaufany założyło niemal 1 milion 600 tysięcy osób.
/paw/