O rozwoju sektora turystycznego rozmawiali w środę, 22 października samorządowcy z przedsiębiorcami z powiatu ostrowieckiego podczas Konwentu Gmin. Spotkanie zorganizowane na terenie Rezerwatu Krzemionek miało na celu wypracowanie rozwiązań, które umożliwią przyciągnięcie do największych atrakcji powiatu większej liczby turystów.
– Turystyka to obok przemysłu najważniejszy obszar rozwoju naszego regionu. Mamy wspaniałe miejsca, mamy obiekt wpisany na listę UNESCO, mamy piękne krajobrazy, wyjątkową tradycję i kulturę. My, samorządowcy musimy teraz te wszystkie elementy wyeksponować – mówiła jeszcze przed rozpoczęciem konwentu Agnieszka Rogalińska, starosta ostrowiecka. Jednym z rozwiązań, które w założeniu ma ułatwić turystom dotarcie do określonych atrakcji ma być mapa turystyczna powiatu ostrowieckiego.
– Trwają prace nad powiatową mapą turystyczną. To jedno z narzędzi do rozwoju wspólnej marki turystycznej. Myślę, że dziś będzie okazja do tego, żeby włodarze gmin mówili o swoich atrakcjach, które później będziemy mogli umieścić w jednym miejscu – dodawała starosta Rogalińska.
Podczas konwentu samorządowcy przedstawiali swoje flagowe atrakcje, które w ich gminach przyciągają turystów.
– Mamy wyjątkowe obiekty wpisane na listę zabytków. To zabytkowe kościoły: w Grzegorzowicach, Mominie i w Waśniowie. To też kaplica na Górze Witosławskiej. Nie ma takiej drugiej gminy w Polsce, która miałaby aż tyle założeń parkowo dworskich, co u nas. Mamy szlaki turystyczne i witosławskie szlaki rowerowe – mówił wójt gminy Waśniów Krzysztof Gajewski.
– Gmina Bałtów ma niezwykle piękne krajobrazy. To dodatkowy plus, który umożliwia naszej gminie rozwój i powstawanie nowych atrakcji turystycznych – podkreślał z kolei Hubert Żądło, wójt gminy Bałtów, na którego terenie mieści się nie tylko największa atrakcja turystyczna powiatu, ale też województwa świętokrzyskiego, czyli Bałtowski Kompleks Turystyczny. Jego twórca, Piotr Lichota zaznaczał, że kluczem do rozwoju turystyki w regionie jest przede wszystkim rozwój infrastruktury – w tym infrastruktury drogowej.
– Cała infrastruktura tak naprawdę wymaga dopracowania zarówno komunikacyjna związana z drogami. To też zagospodarowanie doliny rzeki Kamiennej. Trzeba też Lasy Państwowe do szerszej współpracy. Nasz region to w większości obszary leśne, które wymagają prawdziwej promocji – mówił Piotr Lichota.
O potrzebie inwestowania w infrastrukturę hotelową mówiła z kolei właścicielka Dworu Amelii w Rudzie Kościelnej Anna Zarębska.
– Baza hotelowa jest u nas bardzo słaba. Liczymy na to, że w najbliższym czasie takich obiektów pojawi się znacznie więcej – mówiła Anna Zarębska.
Oprócz szukania sposobów na promocję atrakcji turystycznych regionu, przedsiębiorcy wymieniali się między sobą doświadczeniami, proponując zacieśnianie współpracy, np. wspólnej organizacji imprez okolicznościowych.
/mor/











