Narodowy Funduszu Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Dzwoniąc pod bezpłatny numer TPK – 800 137 200 – pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych w przychodniach.
– Teleporadę pod tym numerem telefonu będzie świadczyć kilkuset konsultantów, pielęgniarki, położne i lekarze – wyjaśnia Beata Szczepanek, rzeczniczka świętokrzyskiego oddziału NFZ. – Jeżeli rzeczywiście poczujemy się źle poza godzinami pracy przychodni podstawowej opieki zdrowotnej, dzwonimy na podany numer. Pielęgniarka lub położna, która jako pierwsza odbierze telefon, przeprowadzi wstępny wywiad i zadecydują co dalej. Jeżeli nie będą pewne swojej diagnozy i zaleceń lub stan zdrowia pacjenta będzie tego wymagał, to przekierują rozmowę do lekarza. Lekarz, po przeprowadzeniu pogłębionego wywiadu, będzie mógł udzielić porady, wystawić e-receptę, ale może też zadecydować, że konieczna jest osobista wizyta pacjenta u lekarza nocnej i świątecznej opieki medycznej w swojej miejscowości, czy też powinien udać się na SOR czy też wezwać pogotowie – wyjaśnia Beata Szczepanek.
W razie potrzeby, przez platformę będzie można otrzymać nie tylko poradę i e-receptę, ale także zwolnienie lekarskie czy skierowanie do specjalisty. – Linia ta jest obsługiwana także w języku angielskim, rosyjskim, ukraińskim, więc będą mogli z niej skorzystać również cudzoziemcy, którzy nie mówią po polsku. Osoby głucho-nieme będą mogły z kolei skorzystać z wideo-czatu. Zostaną przełączone i wówczas będą mogły porozmawiać za pomocą tłumacza języka migowego – dodaje rzeczniczka NFZ.
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu ma zwiększyć dostępność do porady medycznej i wspomóc nocną i świąteczną opiekę zdrowotną. W Ostrowcu udzielana jest ona w szpitalu.
Numer będzie obsługiwany od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 rano oraz całodobowo w weekendy i święta.
/mag/