Niezwykłe odkrycie naukowców z Juraparku w Bałtowie

To jest sensacyjne dokonanie polskiej nauki i odkrycie zespołu badaczy związanych ze Stowarzyszeniem Delta, które prowadzi JuraPark w Bałtowie oraz Park Nauki i Ewolucji Człowieka w Krasiejowie. Na Krecie w Grecji odkryli najstarsze ślady praludzi.

Na trop prehistorycznych śladów trafił w 2002 roku doktor Gerard Gierliński, paleontolog z Państwowego Instytutu Geologicznego, który specjalizuje się badaniu prehistorycznych odcisków stóp, w tym dinozaurów. Jak opowiadał podczas wakacyjnego pobytu na Krecie w sąsiedztwie miejscowości Trachilos na plaży ujrzał ślady, jak mniemał, prehistorycznych ssaków. Znalezisko nie dawało mu spokoju. Ponownie wrócił na Kretę, by dokładniej zbadać tropy. – Wtedy uświadomiłem sobie, że wskazują na to, że zostawiły je istoty dwunożne, chodzące w pozycji wyprostowanej. To był dla mnie szok – opowiada dr Gierliński.
Kolejny raz na Kretę wybrał się już z naukową ekspedycją. W skład zespołu wchodził inny naukowiec związany z Juraparkiem doktor Andrzej Boczarowski oraz Grzegorz Niedźwiecki z Uniwersytetu w Uppsali w Szwecji, słynny odkrywca śladów tetrapoda w Zachełmiu pod Zagnańskiem. Dołączyli do nich także naukowcy z Warszawy, Stanów Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.
Jak opowiada doktor Gierliński, przełomem w badaniach okazała się ocena Zofii Dubickiej z Uniwersytetu Warszawskiego, która określiła, że tropy pochodzą sprzed 5,7 miliona lat.
– Wskazują sposób chodzenia – wąski szlak, stopy stawiane jedna za drugą. To najstarsze znalezione na świecie ślady człekokształtnych – podkreśla doktor Gierliński.
W trakcie szczegółowych badań naukowcy ustalili, że ślady te zostały pozostawione przez homininy – archaiczne formy ludzkie.
Dotychczas najstarsze ślady praludzkie odnaleziono w Afryce. Ich wiek oceniany był na 3,7 miliona lat.
– A to odkrycie otwiera zupełnie nowe możliwości badań. Bo poszukiwania śladów praludzi nie muszą koncentrować się na Afryce, może to być Europa – Hiszpania, Bułgaria, Grecja. To daje zupełnie nowe światło na historię dwunożnych istot – podkreśla dr Boczarowski.
Dotąd świat nauki uważał, że człekokształtni starsi niż 1,8 mln lat wywodzą się bezpośrednio z Afryki, a ich zasięg bytowania ograniczał się przez pierwszych kilka milionów lat wyłącznie do Afryki. I dopiero późniejsze formy rozpoczęły migracje do Europy i Azji.
– Obecne odkrycie zupełnie może zmienić dotychczasowe teorie, otwiera się ogromne pole do badań – zgodnie podkreślają naukowcy.

/mag/