Kampania 'Fake Alert’ – ostrzegamy przed cyberoszustami

Fot. RO

Radio Ostrowiec, razem z Bankiem Spółdzielczym w Ostrowcu Świętokrzyskim i Grupą Pałasz Ubezpieczenia rozpoczęło kampanię informacyjną 'Fake Alert’.

Przez cały miesiąc, codziennie, przy trzech serwisach informacyjnych o 7:00, 12:00 i 15:00 opowiadamy o tym, jak działają cyberoszuści, podszywający się pod wnuczków, policjantów, wysyłający do nas fałszywe wiadomości i maile. Podpowiadamy też, jak nie zostać ofiarą oszustów, dlaczego i w jakie linki nie klikać, jak sprzedawać i kupować w internecie, żeby nie stracić pieniędzy z konta, dlaczego oszuści wywierają presję czasu, gdy przekonują nas do działania. – Warto dać sobie chwilę, żeby pomyśleć i przeanalizować, czy czynność do której jesteśmy namawiani jest rzeczywiście logiczna, bo bardzo często, pod wpływem presji, wykonujemy czynności zupełnie nielogiczne – mówi Magdalena Jurkowska, redaktor naczelna Radia Ostrowiec.

Z danych policyjnych wynika, że od początku tego roku, tylko w województwie świętokrzyskim doszło do 162 takich oszustw i 50 usiłowań. Straty przekroczyły 3,5 miliona złotych i codziennie rosną, bo poszkodowanych przybywa. – Takie oszustwa są dziś niestety powszechne i dotykają także naszych klientów – potwierdza Kinga Kwaśniak z zarządu ostrowieckiego Banku Spółdzielczego, partnera kampanii Fake Alert. – W dzisiejszej rzeczywistości, w cyberprzestrzeni, w której codziennie uczymy się funkcjonować, nie ma dnia, żebyśmy nie spotkali się z doniesieniami medialnymi o tym, że kolejne osoby zostały oszukane, doszło do następnej kradzieży lub wyłudzenia danych poprzez płatności internetowe – Kinga Kwaśniak przyznaje też, że powszechność oszustw jest tak duża, a metody oszustów tak szybko ewaluują, że instytucje finansowe, w tym jej bank, regularnie szkolą pracowników. – Uczymy, na co powinni uważać i jak rozmawiać z klientami, żeby uczulić ich, żeby byli bezpieczni – dodaje.

– Bank nigdy nie prosi ani o login, ani o hasło, ani o zainstalowanie aplikacji czy to na telefonie, czy na komputerze – przypomina Piotr Jurasz, główny informatyk ostrowieckiego Banku Spółdzielczego.

– Oszuści nie ograniczają się już wyłącznie do kilku popularnych metod wyłudzania pieniędzy – mówi z kolei Agnieszka Foremniak z Grupy Pałasz Ubezpieczenia. – Podczas jednej rozmowy, gdzie ktoś przedstawia nam ofertę ubezpieczeniową i każe nam się decydować na nią od razu, bo tylko teraz mamy dane zniżki, bo tylko dziś ta oferta jest tak dobra a jutro już jej nie będzie, klient się na tę składkę najczęściej połasi. Jednak później, w procesie pseudopolisowania, kiedy wymuszane są od klienta wrażliwe dane osobowe, jak PESEL, te dane są podawane dalej i mogą zostać przeciwko nam wykorzystane. Jeśli tego nie sprawdzimy odpowiednio, to nie będziemy wiedzieć, czy osoba po drugiej stronie słuchawki ma dobre intencje – Agnieszka Foremniak podkreśla, że najlepszym ubezpieczeniem przed oszustami jest wiedza i dlatego włączyli się w naszą kampanię.

Więcej porad na temat tego, jak ustrzec się przed powszechnymi dziś próbami wyłudzenia zdradzą specjaliści, którzy w ramach kampanii 'Fake Alert’ gościć będą na antenie Radia Ostrowiec raz w tygodniu.

/pcr/

Ważne wydarzenia