Centrum Nauki Kopernik rozpoczęło nabór do II edycji nagrody 'Przewroty’ dla nowatorskich inicjatyw edukacyjnych. Do konkursu zgłosić może się każdy, kto ma pomysł na naukowy 'przewrót’.
– Szukamy zgłoszeń od tych, którzy czują, że zmieniają naszą edukację. Od tych, którzy czują, że wprowadzili jakieś nowe, unikatowe rozwiązanie – mówi Robert Firmhofer, dyrektor Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. – Mówiąc 'inicjatywy’ mamy na myśli to, że to nie są tylko wspaniałe pomysły, ale one zostały już wprowadzone w życie i przetestowane na niewielkiej skali – wyjaśnia Robert Firmhofer.
Nagroda powstała w zeszłym roku, w 550. urodziny patrona centrum, Mikołaja Kopernika. 'Przewroty’ nawiązują do kopernikowskiej teorii heliocentryzmu, która nazywana jest przewrotem w astronomii. Jej odkrycie zapoczątkowało zmianę sposobu myślenia o świecie i miejscu, jakie zajmuje w nim człowiek. – Ta nagrody powinna być uhonorowaniem i podziękowaniem dla tych, którzy poświęcają swój czas i zaangażowanie, żeby stworzyć coś nowatorskiego, bo to zawsze jest trudniejsze, niż powtarzanie utartych schematów. Chcielibyśmy również, żeby ta nagroda była inspiracją dla innych. By pokazywała, w jaki sposób można fantastycznie pomagać innym rozwijać się – dodaje dyrektor placówki.
Nagroda w wysokości 20 tysięcy złotych przyznawana jest w dwóch kategoriach – lokalnej, obejmującej inicjatywy skierowane do lokalnych społeczności, np. uczniów i uczennic konkretnej szkoły, mieszkańców osiedla, wsi czy miasta oraz ogólnopolskiej, obejmującej inicjatywy o zasięgu krajowym. – Szukamy inicjatyw, które mogą dotyczyć każdego: dzieci chodzących do szkoły, osób dorosłych, seniorów. Mogą dotyczyć sfery wirtualnej, albo wypraw w świat przyrody. Tak naprawdę mogą dotyczyć każdego tematu, zarówno humanistycznego, jak i ściśle naukowego, a najlepiej, gdyby łączyły w sobie oba – wyjaśnia Robert Firmhofer.
Pierwsza edycja nagrody cieszyła się dużym zainteresowaniem. Do centrum nauki napłynęło 366 zgłoszeń. Z nich wyłoniono dwa najciekawsze 'przewroty’. W kategorii lokalnej nagroda powędrowała do Oświatowego Centrum Nauki i Techniki w Wodzisławiu Śląskim. W ramach tego projektu zajęcia w miejscowych szkołach podstawowych i przedszkolach odbywają się tylko przez 4 dni w tygodniu. Piątego dnia dzieci przyjeżdżają do centrum nauki i tam prowadzone są lekcje. – Poprzez zgłoszenie centrum chciałam pokazać, że w małych miejscowościach podejmowane są równie świetne inicjatywy edukacyjne co w dużych miastach. Młodzież i dzieci mogą przyjeżdżać do nas i doświadczać różnych rzeczy i przedmiotów technicznych, które zostały już zapomniane w naszym systemie edukacji albo są traktowane po macoszemu. Dzieci przyjeżdżają do nas i praktycznie cały dzień spędzają w centrum. Mają zajęcia z krawiectwa, stolarstwa, chemii, mechatroniki, malarstwa, rysunku czy ceramiki – wyjaśnia Emilia Kopiec, jedna z założycielek centrum.
Z kolei na skalę ogólnopolską zwycięzcą został warszawski Instytut Dobrej Śmierci, który na co dzień zajmuje się edukacją i tworzeniem dialogu na temat śmierci, umierania i żałoby. – Nagroda utwierdziła nas w tym, że to co robimy jest potrzebne i żeby robić to dalej. Chcemy, żeby ta rozmowa odbywała się w sposób czuły, wrażliwy, ale też odważny, szczery i otwarty. Wierzymy w to, że wokół tych tematów mogą zawiązywać się wspólnoty, które będą wspierały się w tym, żeby dobrze przeżyć te ostatni etap życia i żeby dobrze towarzyszyć osobom, które umierają – opowiada Maria Puchalska, wiceprezeska fundacji.
Swoje naukowe przewroty w tegorocznej edycji można zgłaszać do 2 marca. Do konkursu mogą przystąpić także osoby niepełnoletnie, ale potrzebują dorosłego opiekuna. Zwycięzców poznamy podczas uroczystej gali 23 maja.
/osa/