„Czarne na białym albo Katastrofa” w BWA w Ostrowcu. Smutny obraz naszej cywilizacji

Autor wystawy Andrzej Brzegowy i dyrektor BWA Justyna Łada otworzyli piątkowy wernisaż. Fot. Anna Śledzińska

Wernisaż wystawy prac Andrzeja Brzegowego zatytułowanej „Czarne na białym albo Katastrofa”, odbył się w piątek, 2 grudnia w Biurze Wystaw Artystycznych w Ostrowcu.

Andrzej Brzegowy jest laureatem nagrody Grand Prix na ubiegłorocznej edycji Jesiennego Salony Sztuki, organizowanego przez ostrowiecką galerię.

– To wystawa głęboko filozoficzna, zawierająca wiele wątków odnoszących się do współczesnego świata, do historii obecnej, ale także do historii XX wieku tak, żebyśmy wszyscy mogli wyciągnąć wnioski. Narzędzia, którymi autor to wykonuje stanowią pewien układ, cykl myślowy. To bardzo ciekawa podróż, zachęcająca do pogłębionej refleksji na temat naszego losu – mówi Justyna Łada, dyrektor BWA zachęcając do odwiedzania wystawy. Dodaje, że zmieniła ona całkowicie wnętrze galerii.

Jak mówi sam autor wystawa została podzielona na cztery części zgodnie z układem sal w Galerii BWA.

– Pierwsza, zatytułowana „Z lotu ptaka” jest odniesieniem do wojny nie tylko w Ukrainie, która jest nam najbliższa terytorialnie i emocjonalnie, ale do wielu mniejszych i większych konfliktów zbrojnych na Bliskim Wschodzie, Kaukazie czy Afryce – wyjaśnia Andrzej Brzegowy. – Sala zatytułowana „Human light”, to centralna część całej ekspozycji. Pokazuje człowieka niosącego światło. Jest to jednak światło wzięte z natury ukazanej przez duży, czarny blok, symbolizujący naturalne bogactwa Ziemi, bezlitośnie eksploatowane przez ludzkość.

Panta rhei” czyli „Wszystko płynie”, to słynne zdanie Heraklita z Efezu, greckiego filozofa odnosi się po części do poprzedniej sali, przedstawiając w plastycznej formie skutki działań człowieka w obszarze eksploatacji dóbr naturalnych, jego rozrzutność i zachłanność.

Natomiast ostatnia część ekspozycji i jednocześnie największa sala to praca „Winterreise” inspirowana słynnym utworem Franza Schuberta o tym samym tytule. Charakter tego dzieła, jednego z największych osiągnięć romantyzmu, który rozmiłował ludzi w podróżowaniu, odkrywaniu nowych przestrzeni, został przeniesiony do współczesności i problemów związanych z ocieplaniem się klimatu. Ich plastycznym wyrazem jest tu czarna bruzda w „śnieżnej” bieli, jaka powstaje po przepłynięciu statku przez zamarznięte morze.

Jak zawsze w trakcie trwania wystawy, która będzie dostępna do końca 2022 roku, organizowane będą związane z nią warsztaty dla dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych.

/sla/

Ważne wydarzenia