Jak czytać wyniki słuchalności stacji radiowych, jak są robione i do czego są potrzebne

Badania słuchalności stacji radiowych i oglądalności stacji telewizyjnych przygotowane przez profesjonalne instytuty stały się jednym z podstawowych narzędzi, wykorzystywanym w działalności medialnej. Od wielu lat badania słuchalności stacji radiowych tzw. RadioTrack prowadzi Kantar Polska

– Takie badania potrzebne są zarówno tym, którzy tworzą program radiowy jak i program telewizyjny, ale także reklamodawcom, którzy szukają kanału reklamy swoich towarów, produktów i usług i chcieliby wiedzieć do kogo, i w jakim zasięgu ta ich reklama, ta ich informacja o produkcie dociera –
– mówi Anna Romaniuk z Instytutu Badań Rynku i Opinii Kantar Polska, z którego usług korzystają niemal wszystkie sieci i stacje radiowe w Polsce.
Badania te na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy – od sierpnia 2020 roku do lipca tego roku pokazują, że liderem słuchalności w powiecie ostrowieckim jest Radio Ostrowiec. Codziennie falę 95,2 FM wybiera 23,2 procent słuchaczy.
Drugie miejsce w rankingu zajmuje ogólnopolska stacja RMF FM, na trzecim jest Rekord Radio Świętokrzyskie.
Kantar Polska bada szereg parametrów słuchalności radia m.in. zasięg dzienny, tygodniowy, udział w czasie słuchania, audytorium średniego kwadransa.
Każdy z parametrów opowiada nam o innym obszarze funkcjonowania stacji radiowej.
Ale najważniejszym wskaźnikiem popularności radia jest zasięg dzienny.
– Można traktować zasięg, szczególnie zasięg dzienny jako podstawową informację o pozycji, którą zbudowała stacja na danym rynku. Zasięg dzienny najbardziej precyzyjnie wskazuje, ilu słuchaczy dziennie słucha danej stacji – tłumaczy Anna Romaniuk.
Poniżej cała rozmowa z Anną Romaniuk, odpowiedzialną za badania w Kantar Polska.

/joge/

Ważne wydarzenia