W przyszłym roku ruszą przygotowania do budowy nowej linii kolejowej w bezpośrednim sąsiedztwie Ostrowca na trasie Radom – Iłża – Kunów.
– To jest element tak zwanej „szprychy” nr 6, dzięki której do sieci połączeń zostaną włączone takie miasta jak Ostrowiec Świętokrzyski czy Sandomierz – mówi Konrad Majszyk, rzecznik prasowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. To właśnie plany budowy nowego lotniska w gminie Baranów, niespełna 40 kilometrów od Warszawy spowodowała, że w Polsce projektuje się nowe linie kolejowe, które zapewnią transport pasażerów do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Powstać ma 10 tzw. szprych kolejowych. Przez Ostrowiec Świętokrzyski przebiegać ma szprycha nr 6, dzięki czemu w przyszłości dojedziemy do Warszawy w godzinę i 25 minut. Nie nastąpi to jednak prędko, ponieważ według planów CPK, inwestycja ma zostać zakończona dopiero w 2033 roku.
Z kolei w drugiej połowie tego roku rozpocząć się mają prace przygotowawcze na nowej linii kolejowej Wąsosz Konecki – Kielce w ramach tzw. szprychy nr 7, dzięki której skróci się czas przejazdu z Kielc do Warszawy.
Konrad Majszyk podkreśla, że inwestycje te przyniosą wiele korzyści mieszkańcom regionu.
– Przede wszystkim będzie to skrócenie czasu przejazdu z najważniejszych miast regionu do Warszawy, a w przyszłości do CPK. Zwiększy się także przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych – wyjaśnia.
Warto w tym miejscu dodać, że wspomniana nowa linia kolejowa będzie omijać zarówno Starachowice, jak i Skarżysko-Kamienną, co wzbudziło kontrowersje wśród samorządowców jak i mieszkańców tych miast.
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego ma ruszyć w 2023 roku, a według zapowiedzi rządu pierwszy samolot ma stamtąd wystartować w 2027 roku. CPK ma integrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy, a w pierwszym etapie ma obsługiwać nawet 45 milionów pasażerów rocznie.
/bart/
Grafika: Materiały prasowe CPK